7 Nisan 2009 Salı

Tarihin En İyi Televizyon Reklamı

Oturmuş yarınki sınavıma çalışırken canım sıkıldı ve aklıma gelen bir konuyu araştırmaya koyuldum:

Tarihin en iyi reklamları!

Peki tarihin en iyi televizyon reklamının televizyonda yalnızca iki kere gösterildiğini biliyor muydunuz? Bahsettiğim reklam Apple'ın 1984'teki Macintosh reklamı.

Gelin biraz inceleyelim. Reklam, Orvel'in 1984 romanındaki temayı işliyor. Aslında kitabı okumasanız da temayı gayet iyi biliyorsunuz: "Big Brother is Watching You!"

Yurtdışındaki ilk "Biri Bizi Gözetliyor" yarışmasına verilen isim bu kitaptan alıntı: Big Brother! İlk BBG'nin Hollanda'da yapıldığını düşündüğümüzde şaşırtıcı bir isim gibi görünüyor. Bizde de pek kimsenin "Big Brother" in ne anlama geldiğini bilmediği gözönünde bulundurulduğu için olsa gerek, program adı olarak temayı daha dolambaçsız gösteren bir isim kullanılmış.

Peki reklamı bu kadar özel kılan neydi? O yıllarda IBM piyasayı domine ediyordu ve reklamda buna bir atıfta bulunulmuştu. Zaten reklamdaki "Big Brother"ın konuşmasını dinlerseniz kolaylıkla anlayabilirsiniz. İnsanların sevmediği bir kavramı, Hitlervari bir karakteri IBM ile; kendi markasını ise bu tutsaklığı bitiren sarışın atletle eşleştiriyor Ridley Scott reklamda. Bu arada şaşırmayın, yönetmen Ridley Scott; şu anda tarihin gelmiş geçmiş en önemli yönetmenlerinden gösteriliyor. O zamanlar da Hollywood'da bu kadar sükse yapmasa da, iyi işler çıkardığını biliyoruz. Blade Runner ve Allien gibi klasikleri çoktan onu hakettiği üne kavuşturmuştu. Bu arada reklam bütçesi 900.000 $ idi ve reklam televizyonda iki kere gösterildi. Birincisi 1983'ün son saatlerindeydi, yıl sonu ödüllerine yetiştirilmek istenmişti. Diğeri ise ürünün piyasaya çıkmasına kısa bir süre kala Amerikan Futbol Ligi'nin final maçı olan Super Bowl sırasındaydı. Reklam birkaç hafta boyunca da sinemalarda gösterildi. Bu reklamda birlikte Apple o zamanlarda yeniliğin ve özgürlüğün bir simgesi olmayı hedefledi. Reklamın bir başka özelliği de Super Bowl maçlarının reklamcılar için bu kadar başarılı bir şekilde kullanılabileceğinin göstergesiydi.

Neyse reklamdan çok bahsettik, şimdi seyredelim bakalım. Seyrederken "Big Brother"ın konuşmasına dikkat edin, daha iyi anlayacaksınız.

http://www.youtube.com/watch?v=Z8ji0B98IMo

Tarafsız bir gözle reklamı değerlendirdiğime inanıyorum:) Geçmişin başarılarından ya da başarısızlıklarından ders alarak önümüzü şekillendirmek her zaman daha kolaydır. Tecrübe kimin tecrübesi olursa olsun, katkısı onun sonuçlarına ulaşabilen ve bu sonuçları kullanabilen herkese açıktır.

1 yorum:

Adsız dedi ki...

Güzel bir değerlendirme yazısı olmuş. Öncelikle kaleminize sağlık. Bahsettiğiniz reklamı ben de çok beğeniyorum ve bu yazıyı okuyunca, reklamı beğenmekte yalnız olmadığımı hissettim.

Müsadenizle reklamı Youtube üzeri izleyemeyenler için alternatif bir link vermek istiyorum:

http://www.tvreklam.org/apple-macintosh-reklam-filmi-1513.htm

Saygılarımla,